Sunday 14 April 2013

Bukan Nyanyi...Zikir

Semasa mama mengandungkan Rizqin dan Syifa, mama cukup suka mendengar alunan zikir Asmaul-Husna 99 nama Allah. Masa tu kami menetap di Rawang dan belum ada lagi kemudahan Astro Beyond PVR. Jadinya, jam 8.00 malam, mama dah duduk depan TV untuk mendengar Indahnya Iman, Astro Oasis sambil  mengusap-usap perut supaya baby tenang mendengar nama-nama Allah dan alunan-alunan zikrullah. Alhamdulillah, apabila anak-anak lahir, berzikir memuji Allah tidak pernah lekang dari mulut si anak kecil kami. 

Rizqin setiap masa dia berzikir. Tak kira mandi, main, berjalan, makan pasti dia akan berzikir. Begitu juga dengan adiknya, Nur Syifa. Minat mereka timbul apabila melihat klip zikir Asmaul-Husna 99 nama Allah dari Dr. Ary Ginanjar menerusi Indahnya Iman, saluran Astro Oasis. Ada bulan, bintang, galaksi, planet di alam semesta dalam klip video tersebut. Rizqin suka sangat tanya, apa tu mama? apa tu mama? Oh, itu bulan. Bukan bulan, itu earth, kata Rizqin. Mereka kagum melihat objek yang ada di langit. Kadang-kadang ada objek-objek yang berterbangan di angkasa dan sinaran bintang yang tak terhitung jumlahnya. Hari-hari mereka dengar, lama-lama mereka ingat dan mulut semakin lancar menyebutnya. Walaupun kadang-kala merapu sebutannya, tapi rentak alunan zikrullah tetap sama. Pandai Rizqin nyanyi, puji mama. Bukan nyanyi, zikir! balas Rizqin. Dengan adanya kemudahan Astro Beyond PVR di rumah, anak-anak boleh ulang tayang dan dengar pada bila-bila masa saja mereka mahukan.

Kali ini handphone yayah pula menjadi sasaran si kecil untuk mendengar zikir. Dalam kereta, waktu makan, sebelum tidur pasti dimainkan zikir ini menerusi handphone. Termasuklah handphone Aunty Ja menjadi gajet Rizqin untuk mendengar zikir. Siapa suruh offer...kan cepat smartphone habis bateri. Kalau mama bagitahu Rizqin dalam Samsung Tab pun boleh dengar zikir, habisla tab mama jadi sasaran pula.

No comments:

Post a Comment