Wednesday 15 January 2014

Hari Pendaftaran di Tadika...

Rizqin dah berumur 5 tahun pada tahun ini. Dia dah mula didaftarkan ke Tadika. Alhamdulillah, kami memilih tadika yang berhampiran dengan rumah atok berbanding cadangan asal mama hendak hantar Rizqin ke Genius Aulad di Taman Samudera, Batu Caves. Jauh tu... Rizqin kena naik public transport, kata Opah. Pilih je yang dekat, boleh atok/opah dan Syifa jenguk-jenguk. Senang nak pantau. Sememangnya, di kawasan rumah atok, ada tiga jenis tadika iaitu Tadika Sang Kancil DBKL, Tadika KEMAS dan Tadika Islam MAIWP. Rizqin cenderung ke arah pendidikan islam, lagi pun dia bercita-cita nak jadi Ustaz. Jadi, kami memilih Tadika Islam MAIWP untuknya. Sejak Oktober 2013 lagi kami dah isi permohonan dan cepat-cepat hantar borang. Takut penuh. Alhamdulillah, permohonan kemasukan Rizqin ke Tadika MAIWP diterima.

Rizqin memang tak sabar-sabar nak ke sekolah. Di rumah, sibuk digayakan begnya, dikendong botol airnya dan diasah penselnya. Menunjuk-nunjuk dengan adiknya Nur Syifa. Menangis la Syifa kerana dia belum lagi ke sekolah. Adik belum pergi sekolah lagi...sebab adik baru 4 tahun, 5 tahun nanti baru adik boleh pergi sekolah dengan Rizqin, kata Rizqin. Tahun depan ya adik, tahun depan, pujuk Rizqin.

Di hari pendaftaran pada 2 Januari 2014 yang lepas, Rizqin seronok dan ceria sangat. Atuk, mama dan Syifa hantar Rizqin ke sekolah. Sepanjang perjalanan menuju ke sekolah tadika, Rizqin akan melalui Tadika KEMAS. Memang ceria persekitaran di tadika ini. Langsir angry Birds, mural yang berwarna-warni dan dekorasi kelas yang ceria. Pada mulanya Rizqin ingat dia didaftarkan di tadika ini, rupa-rupanya sekolah tadikanya jauh di depan. Memang jauh sikitla perjalanannya ke tadika, lalu di padang bola... berpeluh. Mama, ini bukan sekolah Rizqin ke? Bukan.. sekolah Rizqin dekat depan sana. Ha, tu dia Tadika Rizqin. Tapi bila masuk dalam kelas Tadika Islam MAIWP ini mata Rizqin meliar melihat hiasan ayat al-quran dan tulisan-tulisan jawi melatari dinding-dinding kelas. Alif Ba Ta....ini doa. Berbeza dengan tadika yang dia lihat tadi. Itu yang Rizqin cari sebenarnya. Lepas tu dia sibuk melagukan alif ba ta seperti mana yang sering didengarinya dalam You Tube. Dia juga suka sangat tengok tangki air di atas siling. Ada apa dalam tangki air tu, mama? Ada najis la, bunyi air orang basuh pinggan la, Rizqin. 

Sampai giliran untuk didaftarkan, bising mulutnya menyapa cikgu... Cikgu, tengok ni beg Rizqin, Transformers. Tengok botol air ni, Transformers. Pensel pun Transformers. Semuanya Transformers! Memang dia minta mama belikan barang-barang sekolahnya jenama Transformers. Jenama lain dia tak nak. Bila Cikgu tanya nama Muhammad Syafi Rizqin, cikgu nak panggil apa ni? panggil Rizqin la.. jawab Rizqin. Umur berapa tahun? Lima tahun. Sambil menunjukkan tiga jarinya...ha..ha..ha. Bayaran yuran pada hari pendaftaran adalah sebanyak RM 279.00 sebab tambah dua pasang uniform lagi. Ditambah yuran RM180.00 (bayaran penuh untuk Februari hingga Oktober). 

Waktu nak balik, dia mengeluh. Jauhnya sekolah Rizqin mama. Penat la. Rizqin nak naik motor la pergi sekolah. Ya, hari ni je kita jalan kaki, lepas ni setiap hari mama dan yayah akan hantar Rizqin ke sekolah naik motor. Seronok dia!. Tengahari pulak, ada budak kecik turut nak pergi ke sekolah.. siapa lagi, si baby dinosaur Syifa la...giliran dia pulak melaram baju dan beg sekolah abangnya. Bergambar sakan dan whatsapp gambar anak ke sekolah pada mama baby Zara dan mygroup sibling. Rasanya semua ibubapa pun sibuk update status di hari pertama persekolahan anak-anak. Seronokkan...dah besar anak-anak kita abang! Belajar rajin-rajin tau Rizqin.

No comments:

Post a Comment