Wednesday 15 January 2014

Rezeki di Penghujung Tahun 2013

Alhamdulillah, di penghujung tahun 2013 ada bonus yang diterima dari Majikan dan juga bonus setengah bulan gaji untuk penjawat awam (mama la tu..). dan keriangan berganda-ganda apabila Datuk Bandar turut mengumumkan bonus setengah bulan gaji lagi kepada kakitangan di bawah PBTnya. Yahooo! maknanya dapat bonus sebulan gaji la mama. Yayah pula bonusnya berdasarkan Prime dan angkanya jeng..jeng..jeng...rahsia. Syukur, jumlahnya lebih, lebih-lebih banyak dari tahun lepas. Alhamdulillah. Sudah pastinya bonus yang diterima diperuntukkan untuk insan tersayang. 

Yayah telah belanja kami semua menikmati hidangan makan malam di Restoran Mek Tanjung Seafood, Ulu Yam, Selangor. Kami memilih hidangan Set Menu untuk 8 orang makan berharga RM 98.00. Antara menu istimewanya ialah nasi putih, ikan siakap stim, tomyam seafood, udang masak sambal tumis petai, daging masak merah, telur campur, kangkung goreng belacan, teh ais limau dan extra order untuk sup tulang, udang salut tepung dan  kerabu sotong. Kenyang sungguh kami makan malam itu. Licin. Banyak sungguh menunya dan hidangan lauk untuk satu pinggan pun banyak dan membukit. Bertambah-tambah nasi. Harganya juga murah dan sedap. Opah siap puji dan berdoa untuk menantu kesayangan @ anak sulung lelakinya ini agar dimurahkan rezeki, sihat tubuh badan dan didoakan yang baik-baik untuknya. Terima kasih abang @ abang Rizal @Rizal @yayah  kerana belanja kami makan besar!

Hadiah bonus untuk Rizqin ialah sebuah basikal BMX dan set komputer Lenovo 3 in 1 hadiah dari mama buat Rizqin. Sekarang ini mudah la nak guna komputer, tak perlu nak berebut-rebut lagi, seorang satu PC disetiap bilik. Tiap kali round-round di taman dengan basikal mesti Rizqin akan kata Tengok ni, basikal BMX Rizqin. Yayah belikan, yayah dapat bonus!. Kecoh la Rizqin ni... habis satu taman dicanangnya, sampai la ke Batu Muda dia bercerita tentang basikal BMX barunya. Rizqin juga turut meminta supaya rumah kita nanti ada kolam ikan sama seperti yang dilihatnya di Restoran Mek Tanjung Seafood. Kecik pun tak apa, pujuk Rizqin. Ok, nanti kita beli di Sungai Buloh, janji yayah. Nanti bolehla mama hiaskan kolam tu dengan pokok kiambang dan lampu LED. 

Selebihnya buat bayar kereta (bukan bayar down payment kereta Honda Civic yang mama nak sangat tu tau) renew road tax la, servis motor, renovate bumbung dan tembok batu, shopping baju baru untuk anak-anak, baju baru mama, baju ke pejabat, peralatan sekolah, meja belajar untuk Rizqin dan Syifa dan sebagainya. Selebihnya turut disedekahkan, diagihkan dan 1/3 disimpan untuk masa depan. Syukur, Alhamdulillah dan terima kasih yayah di atas ganjaran mewah yang diberikan. Semoga murah rezeki, dipelihara dan diberikan kesihatan yang baik oleh Allah s.w.t. Amin.


No comments:

Post a Comment