Tuesday 24 April 2012

Pahit itu ubat, pahit itu penawar...

Makan ubat?. Sejak dari kecil lagi mama takut makan ubat. Bila makan ubat mesti ubat muntah keluar. Sebab tu kalau demam, mama hanya minum air penyejuk badan. Tapi hanya cap kaki tiga je boleh diminum, jenama lain tak sedap. Kalau yayah paksa-paksa jugak makan panadol, mama kata nak cortal kanak-kanak perisa oren. Paracetamol ke, active fast ke, soluble ke, Ohh... TIDAK. Kalau demam tak kebah-kebah jugak, nak telan panadol, kena belah dua. Kalau tak mama tak akan makan. Nak habiskan sebelah panadol tu pun sikit punya lama. 

Kadang-kadang ubat tersangkut kat tekak la, rasa melekat kat dalam dada la, sebab tu la ubat muntah keluar. Sayangku, kalau kamu lahir nanti, jangan jadi macam mama tau, takut makan ubat. Seksa. Habis tu, macam mana ni? Mengandung mesti kena makan ubat, desak yayah. Tidak boleh tidak. MESTI. Akhirnya mama akur. Jadi, apakah kebaikan ubat-ubatan dan supplement yang akan mama ambil nanti?  

Maka, untuk mengetahui khasiat dan kepentingannya, selain dari rajin bertanya dengan Dr. Jaafar, mama turut membaca buku panduan kehamilan '40 minggu nan indah'. Buku ini merupakan rujukan mama sepanjang mengandung, penuh informasi dan panduan yang amat berguna buat ibu bapa baru. Selain itu, mama turut mendapatkan maklumat dari internet, blog dan forum kehamilan - ratuhati. 

Di awal kehamilan, Dr. menyarankan mama mengambil Asid Folik dan NeuroGainPB. 

Asid Folik  
Pengambilan Asid Folik semasa mengandung amatlah penting. Pil Asid Folik mengandungi sumber-sumber semulajadi seperti sayuran hijau, kacang pea dan bijirin. Asid Folik merupakan ahli kumpulan vitamin B yang berfungsi dalam pembinaan dan kesejahteraan sel-sel dalam badan manusia. Asid Folik dapat membantu menghindarkan kecacatan bayi yang dipanggil “Neural Tube Defect” atau NTD / Spina Bifida.  
Menurut kajian, pengambilan Asid Folik dapat membantu mencegah kemungkinan kecacatan ini 50% ke 70% daripada ianya berlaku. Allah SWT yang menentukan semuanya tetapi usaha kita mengamalkan pencegahan dan doa untuk anak di dalam kandungan juga perlu ada. Asid Folik dimakan oleh wanita mengandung untuk pembinaan sel-sel bayi dalam kandungan.
Para saintis tidak pasti sebenarnya bagaimana ia boleh membantu dalam mencegah kecacatan kandungan, kuasa Allah tidak dapat disingkap namun saintis pasti, ia membantu dalam pembentukan sel-sel otak, tulang belakang, organ, kulit dan tulang. Keperluan Asid Folik boleh didapati samada dengan memakan makanan yang diperkayakan dengan Asid Folik atau dengan pil Asid Folik.  


NeuroGainPB
NeuroGainPB adalah sejenis minyak ikan. Kelebihan yang diperoleh dari supplement ini adalah untuk merangsang perkembangan otak baby dengan kata lain nak anak bijak. Pada tiga bulan terakhir kehamilan, penting untuk ibu mengandung mendapatkan omega-3 asid lemak perlu yang mencukupi. 70% sel otak fetus dibentuk pada waktu ini. Fetus mendapat omega-3 DHA dari ibu melalui plasenta. Jika ibu tidak mendapat DHA mencukupi, perkembangan bayi dalam kandungan mungkin akan terjejas dan mengakibatkan IQ rendah dan lemah penglihatan.

Selepas kandungan berusia enam bulan, Dr. menyarankan mama ambil Obimin pluz with DHA/EPA dan Kalsium Lactate sahaja.

Pil Calsium Lactate
Kekurangan pengambilan kalsium atau kealpaan dalam memberi tumpuan terhadap zat kalsium sebenarnya boleh menyebabkan komplikasi semasa meneran di saat-saat melahirkan anak. Lebih buruk, kesannya akan berterusan sehingga usia tua. Selain produk tenusu, ibu-ibu hamil perlu mengambil makanan pejal yang tinggi zat kalsium termasuk sayur-sayuran, buah-buahan dan ikan bilis, salah satu makanan yang mempunyai kandungan kalsium paling tinggi. Walaupun ibu-ibu dibekalkan dengan pil kalsium, mereka tetap perlu mengamalkan diet sumber asli. Kalsium yang diambil amat berguna untuk kekuatan tulang khususnya bagi ibu-ibu yang memerlukan zat tersebut bagi kekuatan menanggung berat bayi secara fizikal. 
Selain itu, kalsium juga penting untuk pembekuan darah, menstabilkan transmisi impuls saraf dan untuk merehatkan otot sewaktu berlakunya kontraksi. Kalsium yang tidak mencukupi meningkatkan risiko pra-eklampsia iaitu gejala tekanan darah tinggi. Keadaan ini dikatakan berlaku selepas 20 minggu kehamilan bersama dengan masalah lain. Difahamkan juga pra-eklampsia berpotensi membawa maut bagi ibu dan bayi akibat kenaikan tekanan darah tinggi. 
Secara amnya, kalsium yang sedia dimiliki ibu akan diserap oleh bayi semasa dia membesar terutamanya dalam proses pembentukan tulang. Kesan paling ketara adalah ibu hamil akan kekurangan kalsium pada jumlah yang besar khususnya di akhir tempoh kehamilan. Kegagalan menggantikan kalsium yang diserap oleh bayi boleh menyebabkan ibu-ibu kehilangan gigi pada usia yang lebih muda daripada sepatutnya. Mereka juga berisiko tinggi menghidap osteoporosis.


Obimin pluz with DHA/EPA
Obimin pluz with DHA/EPA Obimin Pluz yang mencakupi segala khasiat, multivitamin, mineral untuk mama dan baby. Obimin pluz with DHA/EPA yang sememangnya baik untuk perkembangan otak bayi.
vitamin A - 3,000IU
vitamin D - 200IU
 vitamin E - 30 IU
vitamin B1 - 2mg
vitamin B2 - 2mg
 vitamin B6 - 3mg
vitamin B12 - 3mcg
Folic Acid - 1,000 mcg
calcium pantothenate - 8mg
Biotin - 35mcg
nicotinamide - 20mg
vitamic c - 100mg
iron - 30mg
iodine - 150mcg
calcium carbonate - 100mg
zinc - 15mg
magnesium - 5mg
manganese - 1 mg
copper - 1,000 mcg
natural fish oil - 500mg
omega 3 - 135mg
DHA - 105 mg


Tapi, demi kamu sayang mama telan je sebiji ubat segelas air penuh. Dua ubat dua gelas air penuh. Punyalah takut. Walau pun takut, mama tak pernah lupa makan ubat. Semuanya demi kamu sayang, demi memastikan yang terbaik untuk kamu sejak dari dalam kandungan lagi.



3 comments:

  1. Sy tkot mkn ubt juga. Ia dijadikn alasan knpa bby sy gugur tempoh hari. Sedihnya xterkata. Hnya tuhan yg mngetahui perasaan sy. Skrg dlm pntang. Mak pksa minum ubt mcm2. Suami sy kcewa bila dpt thu sy xmkn ubt2 jamu untuk kcutkn rahim. Sy tahu dia mahu zuriat. Wlaupun kmi kawin xsmpai 4 bulan. Entahla. Sy brani dan teringin mkn ubt. Tpi sy xde kekuatan tu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. hmm...kita sama la...takut makan ubt... susah hatikan.. rasa mcm tak guna je idup ni sbb semata2 kerna ubat takut..huuhuh..sye rasa apa saudari rasa..sedihnye...

      Delete