Friday 13 April 2012

Ya Allah, Perkenankanlah Doa Kami...

Semua orang gembira mama kembali mengandung selepas keguguran. Lebih-lebih lagi yayah. Banyak perkara yang dirisaukan. Ternyata mengandung kali ini perlu lebih banyak berhati-hati dalam pelbagai perkara. Kesihatan diri perlu dijaga, pemakanan perlu dikawal, emosi yang perlu sentiasa ceria, persekitaran yang selamat, pantang larang yang dituruti, dan yang penting sekali baby dalam kandungan selamat. Semua dilakukan demi memastikan baby sempurna, sihat dan selamat lahir ke dunia.

Begitu juga atok dan opah yang sering bertanya tentang kesihatan mama dan keputusan imbasan setiap kali kami selesai mendapatkan rawatan di Klinik Dr. Jaafar. Ha, Dr. kata apa? Dah berapa minggu? jantina confirm ke lelaki? Ini adalah soalan yang selalu ditanya opah, confirm ke lelaki? Ya confirm, Dr. siap tunjuk bird baby lagi, jawab mama. Teruja sungguh opah, bila dapat tahu cucu sulong yang bakal lahir nanti anak lelaki. Yayah pula sukakan anak sulongnya perempuan, rajin katanya, boleh tolong mama nanti. Sebenarnya kami pun tak kisah sangat akan jantina, lelaki atau perempuan, yang penting ada zuriat. 

Doa ini lah yang diamalkan setiap hari dan diusap lembut diperut agar kandungan mama selamat sehinggalah disaat melahirkan. Doa ini jugalah yang ditampal di dinding agar terus dihafal dan dikongsi bersama rakan sekerja yang sama-sama mengandung.  
Ya Allah peliharalah anakku selama ia berada di dalam perutku, dan sihatkanlah dia, Engkaulah yang menyembuhkan, tidak ada penyembuhan selain penyembuhan Mu, Penyembuhan yang tidak meninggalkan penyakit.
 Ya Allah rupakanlah atau bentukkanlah dia yang ada diperut ku dengan rupa yang baik, dan tetapkanlah ke dalam hatinya iman kepada Engkau dan kepada Rasul-Mu.Ya Allah, keluarkanlah dia dari perutku dengan mudah dan selamat. Ya Allah jadikanlah dia sihat yang sempurna berakal dan pandai, alim dan beramal.
Ya Allah panjangkanlah umurnya sihatkanlah badannya, dan baikkanlah akhlaknya, fasihkanlah lisannya, baguskanlah suaranya untuk membaca Al-Quran dan hadis dengan berkat Nabi Muhammad SAW, dan segala puji bagi Allah Tuhan semesta alam. Amin.

No comments:

Post a Comment