Tuesday 14 January 2014

Seronoknya di Fraser's Hill - Part 2

Sebenarnya masih ada lagi cerita dipenghujung tahun 2013. Syifa asyik sebut... Fraser’s Hill dah selamat! Fraser’s Hill dah selamat!. Sebenarnya kami dah selamat sampai di Fraser’s Hill pada 24, 25 dan 26 Disember yang lepas. Biasalah hujung tahun, yayah dan mama akan apply cuti panjang dan kita semua akan pergi bercuti. Percutian kali ini ke Fraser’s Hill. Lagi, lagi Fraser’s Hill, lagi, lagi Fraser’s Hill. Ini kali ketiga mama ke Fraser’s Hill. Kali kedua buat atok, opah, aunty Ja, Paksu Syafiq, yayah dan Syifa. Pertama kali buat Rizqin. Sebab Rizqin tak pernah pergilah kami memilih Fraser’s Hill sebagai destinasi percutian pada kali ini. Syifa? Dah tentulah dia yang paling excited. Dia kan baru je pergi Fraser’s Hill bulan Oktober yang lepas (Baca ini Part 1).

Jam 3.00 petang kami bertolak dan singgah dulu membeli 3 kotak dinner plate KFC dan 2 kotak cheezy wedges untuk dibawa ke Fraser’s Hill. Sepanjang perjalanan, kami melintasi Empangan Pecah Kuala Kubu Bharu. Seronok Rizqin melihat air empangan dan air terjun. Syifa pula nyenyak tido. Setelah melintasi Air Terjun Sungai Chiling, pemanduan semakin mencabar. Banyak selekoh tajam dan memerlukan pemanduan yang berhati-hati. Keadaan jalan raya yang tidak terurus, banyak kesan tanah runtuh dan pohon buluh yang bersepah di tengah dan di tepi jalan raya. Berselisih dengan orang asli dan terdapat sebuah jentera MDHS sedang membersih dan memotong pokok. Harap-harap cuti Krismas ni ramailah pengunjung ke Fraser’s Hill sebab kalau sunyi sangat... takut.

Paksu syafiq pulak jam 7.15 petang baru sampai di jalan bengkang-bengkok Fraser’s Hill. Kenapa lambat? Orang masih bekerja... lainlah kami yang sememangnya mood cuti. Banyak kali mama sms supaya berhati-hati ketika memandu. Keadaan jalan di hutan tebal yang amat gelap dan tiada kenderaan yang berselisih. Sunyi dan gelap...tak ada line telefon. Kata Atok, ada sebuah kereta yang dipandu laju, memintas kereta Paksu Syafiq dan terus hilang. Mungkin dia dah biasa dengan jalan ini. Yayah kata...Beraninya dia bawa laju-laju. Takut hilang ke bawah. Banyak kes macam ni, dah seminggu baru jumpa....tahu-tahu dah busuk jatuh gaung. Ish.. Nauzubillah min zalik.

Jam 8.15 malam baru lah mereka semua sampai di Fraser’s Hill. Alhamdulillah. Malam itu, kami semua berkumpul dan bergambar di mercu tanda Fraser’s Hill - Clock tower. Posing sakan kita orang. Suasana malam yang terang benderang, sejuk dan nyaman. Rupa-rupanya Aunty Ja pun bawa dinner plate KFC 4 kotak. Makan KFC lagi la kami!. Kami menginap di Pine Resort, Bank. Menginap di Rumah Rehat Bank tentunya banyak stok makanan yang dibawa. Masak, makan, tido..itulah aktiviti kami di Fraser’s Hill. Bestnya.

Mujur, ramai pengunjung di Pine Resort.. Jiran ditingkat bawah main mahjung, minum-minum dan main mercun di malam Krismas. Riuh jugak la Pine Resort. Esok paginya opah masak bihun goreng dan cekodok kesukaan yayah. KFC semalam pun tak habis lagi. Sambung makan KFC. Tengahari turn mama dan Aunty Ja pulak masak nasi ayam Hainan, sup ayam, ayam masak sambal merah, telur dadar dan rebus bendi. Berselera kami makan di Fraser’s Hill yang sejuk sangat. Rizqin dan Syifa sentiasa pakai jaket.. sejuk mama, sejuk mama. Ramai pengunjung dah balik... Pine Resort bertambah sunyi.. Kami pun pakat-pakat nak balik. Bye..bye Fraser’s Hill. Insyaallah kita ke sana lagi.