Monday 20 January 2014

Hari Pertama di Tadika...

Pada 6 Januari 2014 bermula la hari pertama persekolahan Rizqin ke tadika. Seawal jam 6.00 pagi Rizqin sudah bangun dan bersiap untuk ke sekolah. Hari pertama ini semua murid diminta memakai t-shirt putih dan track suit hitam / biru. Uniform masih belum diterima dan menurut cikgu ia sedang diedarkan ke seluruh tadika. Cikgu kata, sepanjang seminggu ini murid-murid dibenarkan balik awal jam 11.00 pagi. Tetapi minggu depan ikut jadual seperti biasa balik jam 12.00 tengahari. Rizqin tak sabar-sabar nak ke sekolah. Selesai menikmati sarapan yang opah sediakan, jam 7.50 pagi kami menghantar Rizqin ke tadika. Kalau lambat jalan kaki, kata yayah. Tak nak! Rizqin nak naik motor, sekolah Rizqin jauh ayah, hari-hari Rizqin nak naik motor, kata Rizqin.

Kisah Rizqin di Tadika... 
Bagi murid 5 tahun, terdapat dua kelas iaitu Kelas Arif dan Kelas Bijak. Ada 19 orang murid di kelas Rizqin. Ewah, ewah...Rizqin duduk di depan sekali supaya senang nak tanya cikgu, mudah fokus dan cepat serap ilmu. Botol air letak di meja belakang, kata Cikgu. Jadinya, botol air transformersnya terpaksa berpisah dengannya. Masuk dalam kelas, Rizqin asyik pegang anu dia. Cikgu tanya, Abang nak buang air kecil ke? Nak, jawab Rizqin. Kencing duduk, dah kencing? Rizqin tak kencing pun, jawab Rizqin. Mama hanya melihat gelagatnya di luar kelas. Ok la tu, dia dah pandai ke tandas sekolah, bisik hati mama.

Di hari pertama, murid-murid diajar ke tandas. Siapa nak buang air kecil atau buang air besar, angkat tangat. Beritahu cikgu. Siapa yang terkencing, lap sendiri ya, pesan cikgu. Cikgu uji kefahaman murid-murid tentang warna. Bila cikgu tanya Baju cikgu warna apa? Kebanyakkannya semua murid dah kenal warna. Kemudian, sebakul mainan block cikgu punggah letak di atas meja. Main mainan sama-sama, sebabnya cikgu kata Disekolah, kawan-kawan umpama adik-beradik kita, main sama-sama. Rizqin tengok je mainan block tu...ish, anak IT ni biasa sangat main i-pad. Kalau di rumah, bukan main sibuk berebut mainan dengan Syifa. Di sekolah elok je dia.

Ragam murid-murid vs gelagat mak bapak... 
Alhamdulillah,  Rizqin steady je, tak menangis pun dia. Cool je. Macam-macam ragam murid-murid baru. Ada murid yang menangis nakkan ibu dia. Ada yang menangis, tapi air mata setitik pun tak keluar, bunyi je lebih. Ada yang dipaksa dan diseret masuk ke dalam kelas. Ada yang panjat grill sekolah nak keluar.

Itu kisah si anak. Ini pula kisah mak bapaknya. Ada jugak mak bapak yang sibuk, Cikgu anak saya menangis, pujuk la dia cikgu, takkan nak biarkan aje. Cikgu tukarkan lah anak saya ke kelas ini, kawan-kawan dia ramai kat kelas ni. Cikgu anak saya nangis, kalau nangis nanti dia demam. Boleh kena sawan kalau nangis ni, cikgu. Cikgu buat tak tahu je..buat apa nak layan perkara-perkara remeh ni. Mak bapak pulak yang lebih-lebih. Mama yang berada di sekolah pun, pening kepala melihat gelagat ibu bapa. Sehingga jam 9.30 pagi mama dapat tunggu Rizqin, Syifa merengek nak balik, dia letih, panas. Lagi pun dia takut tengok ada budak menjerit-jerit nangis nak balik. 

Horey dah boleh balik... 
Habis sekolah jam 11.00 pagi atok dan Syifa datang menjemputnya. Tak sabar-sabar Rizqin nak balik sehinggakan separuh jalan mereka terpaksa berpatah balik sebab tertinggal botol air transformersnya. Sampai di tangga pulak, atok perasan Rizqin tak pakai stokin.. patah balik semula ke sekolah. Cikgu bagi stokin. Yang sebenarnya stokin Rizqin ada dalam beg sekolahnya, sebab tadi kan Rizqin ke tandas, lepas tu dia tak pakai stokin semula. Rizqin, Rizqin.. lain kali sebelum balik check barang-barang sekolah dulu. Syifa, nanti check barang-barang abang tau. Ok mama, nanti Syifa check, penuh bangga. Inilah antara pengalaman di hari pertama Rizqin di tadika. Kami semua excited Rizqin dah sekolah! Syifa, kamu tunggu giliran kamu tahun depan... jangan kamu menangis udah la ya!.

No comments:

Post a Comment