Monday 16 December 2013

Babies dinosaur saya...

Syifa suka sangat mainan dinosaur. Bermula dengan hanya memiliki lima ekor mainan dinosour yang dibeli di pasar pagi Batang Kali, kini Syifa memiliki hampir 20 ekor mainan dinosaur. Perbagai jenis dan saiz dinosaur Syifa ada. Dari sekecil-kecil baby dinosaur hinggalah sebesar dinosaur Rex. Apa yang menariknya, empat ekor babies dinosaur diperolehi daripada sebiji mainan robot telur. Comel, kecil dan bewarna-warni. Sudahnya tiap kali kami singgah untuk mengisi minyak di stesyen Petronas, dia mesti nak masuk ke dalam kedai untuk membeli mainan robot telur berharga RM1.70 sebiji. Kalau tak diturutkan, mengamukla dia. Tetapi tak semestinya di dalam robot telur tu ada dinosaur. Goncang-goncang.. macam babies dinosaur di dalamnya, rupa-rupanya dapat keychain, subang, pemadam atau coklat. Dah mengamuk si Syifa. Rasa tertipu. Tak beli salah, beli pun salah. 

Selalunya Syifa akan minta dibeli dua biji robot telur, satu untuk Rizqin dan satu untuknya. Walau pun Rizqin kata tak nak, dia tetap kata ini untuk Rizqin. Tapi... dua-dua Syifa tolong pegangkan dan bukak kan. Bukak-bukak tup-tup dapat lain. Kecewa lagi si Syifa sebab tiap kali beli tak dapat babies dinosaurs yang dihajati. Dari beli robot telur, baik beli makanan adik, kata Rizqin. 

Baru-baru ini pula ada iklan baru di TV. Iklan Koko Krunch~Dinosaur. Dalam iklan tu, ada budak lelaki main permainan dinosaur. Syifa memang nak sangat la beli. Esoknya mama ke kedai belikan Koko Krunch~Dinosaur. Tertera pada kotak CD game dinosaurs. Mama tanya di kaunter pembayaran, beli Koko Krunch ni dapat mainan dinosaur tak? Tak ada, dapat CD game dinosaur je, balas jurujual tu. Kalau tak dibelikan mengamuk pulak Syifa nanti. Tak apa la nanti terangkan pada Syifa dalam kotak cuma ada CD dinosaur je. Harap-harap dia faham. Tapi, bila dapat je kotak tu, apa lagi mengamukla Syifa sebab tak sama macam dalam iklan. Dalam iklan kan ada budak lelaki main mainan dinosaur. Dia tipu! Dia tipu! Dah la CD pun tak boleh main. Dia tetap nak dinosaur sama macam gambar di luar  kotak. Kesian pulak melihat kan Syifa yang nak sangat dinosaur. Dikendong kotak Koko Krunch tu ke sana ke mari. Nanti mama beli ye, nanti mama beli ya, mama. Kesian Syifa.

No comments:

Post a Comment