Tuesday 17 December 2013

Ustaz muda kami...

Setiap hujung minggu hari Sabtu dan Ahad, Rizqin akan mengikuti Kelas Mengaji Teknik Al-Baghdadi di surau. Jadi pada setiap hari Jumaat malam Sabtu, Rizqin akan bermalam di rumah atok. Kelas mengaji ini merupakan program anjuran JAWI dan terbuka bagi kanak-kanak yang berumur 4 hingga 12 tahun. Seramai 70 orang peserta telah dipilih. Rizqin merupakan peserta yang paling muda dan sering mendapat perhatian. Lengkap berjubah dan bersongkok atau berbaju melayu lengkap bersampin. Hensemnya anak mama. 

Kelas mengaji ini bermula dari jam 9.00 pagi hingga 11.00 pagi. Satu jam pertama memang dia fokus untuk mengaji. Tapi bila dah masuk jam berikutnya, dia mula la nak main dan baring-baring di surau. Ustazah pun sporting, tak ada nak marah-marah sebab ustazah pun faham....budak kecik. Ustazah sukakan Rizqin. Rizqin cepat tangkap apa yang ustazah ajar. Dia mudah ingat. Dia selalu ke depan dan ajar kawan-kawan lain ikut dia baca. Alhamdulillah, baru beberapa hari mengaji, Rizqin dah pandai baca doa khatam quran. Cukup lancar dia melagukan doa tersebut. Ustazah suka suruh Rizqin baca doa. Tapi kalau tak ada microphone Rizqin tak nak baca. Sebab dia nak bagi atok dan opah di atas dengar suaranya. Wah, suara Rizqin! kuatnya satu flat boleh dengar. 

Ada huruf alif dan ya. Maka bunyinya aaaa...ya. Tapi Rizqin sebut aaaa..ya Rizqin. Lepas tu dia gelak, ha..ha... ayah Rizqin. Ayah Rizqin. Kesan dari pembelajaran di kelas mengaji ini, Rizqin dah kenal huruf hijaiyah, dah lancar baca al-fatihah dan dah pandai kenal huruf al-quran yang bersambung. Pandai berinteraksi dengan kawan-kawan, orang surau dan dia berani ke depan. Bila kami tanya, Rizqin dah besar nak jadi apa? Dia kata Rizqin nak jadi  ustaz. Ustaz Rizqin. Syukur, Alhamdulillah.

No comments:

Post a Comment