Pengalaman
balik menaiki komuter baru memang terasa hebat. Best sangat... canggih, serba
canggih dan selesa. Wah,
besar juga keluasan gerabaknya. Cantik dan bersih. Mungkin sebab baru lagi.
Kalau tadi kami menaiki komuter lama yang keluasannya agak sempit, tapi komuter
baru ini membuatkan anak-anak kami bebas berlari dan berpatah balik. Cewah,
macam satu gerabak ini telah ditempah khas untuk kami! Suka benar Rizqin
berdiri di antara penyambungan gerabak. Tergoyang-goyang dan terhuyung-hayang
dibuatnya. Mama, mama, tergoyang-goyang! tergoyang-goyang! sambil si Rizqin
sibuk mengimbangi badannya.
Menjadi-jadi pulak dua beradik ni. Berguling sakan,
melompat-lompat, tak nak duduk diam. Menurut yayah, tren komuter enam gerabak
(SCS) ini merupakan buatan syarikat Zhuzhou Electric Locomotive Company (ZELC)
dari China. Maka sudah tentu ia lebih panjang dari komuter lama tiga gerabak
yang kami naiki tadi. Ruang tempat duduk dan berdiri juga lebih selesa. Terdapat
tiga baris ruang pemegang untuk pengguna berdiri dan turut mementingkan
keselesaan untuk Orang Kurang Upaya (OKU).
Rizqin juga terpegun melihat
kerlipan lampu LED yang dipaparkan pada skrin di atas pintu masuk dan keluar. Kalau
dulu, paparan peta adalah statik. Kini, terdapat LED menyala pada setiap
stesen. Katakanlah komuter tu on the way ke stesen Batang Kali, LED di bahagian
Batang Kali akan berkelip-kelip. Jadi, penumpang OKU (bisu/pekak) boleh mengetahui
komuter dah sampai di mana dan di mana sepatutnya mereka perlu turun. Kalau
dulu, pemandu akan umumkan nama stesen setiap kali komuter nak berhenti, tapi
kini tidak lagi. Suara perempuan jelas kederangan dan telah dirakam dari awal.
Tren
SCS ini juga dilengkapi tiga unit kamera litar tertutup pada setiap koc, ada mini
LCD TV, tangga untuk turun jika berlaku kecemasan dan sistem pengudaraan yang
lebih baik. Amboi Syifa,
sempat juga kamu habiskan mashed potato KFC dalam tren ini ya! Lihat tu, CCTV
ada la. Tren ini juga mampu membawa sehingga 1,100 pengguna bagi perjalanan
sehala berbanding komuter lama iaitu seramai 400 orang.
Diharapkan selepas tren SCS
ini diperkenalkan rungutan pengguna terhadap masalah kelewatan perkhidmatan KTM
Komuter serta tempoh menunggu yang lama dapat diatasi. Kini, pengguna KTM Komuter
dapat menikmati perkhidmatan yang lebih berkualiti yang merupakan sebahagian
daripada Bidang Keberhasilan Utama Nasional (NKRA) bagi meningkatkan kualiti
perkhidmatan pengangkutan awam bandar.
Seronok sangat berjalan, sampai si
Rizqin lupa minta susu dan Syifa langsung tak menetek. Dalam pejalanan pulang
ke rumah anak-anak dah zzzzzzz. Letih sangat dua beradik ni.
No comments:
Post a Comment