Sunday 27 May 2012

Landskap titik peluh kami – Part 3


Agaknya bunga apa yang berkenan dihati? (Baca ini Part2) Maka, kami semua ronda-ronda mencari nursery di sekitar Serendah. Nak ke nursery Sungai Buloh, jauh sangat pulak, kena tol lagi. Di nursery yayah berkenan pada bunga jasmine. Daunnya yang hijau merimbun ditambah pula dengan penuhan bunga-bunga putih yang cantik. Jasmine, ok jugak tu. Yang penting bunga yang akan kita tanam nanti mestilah dari spesies yang tahan lasak, kerap berbunga dan mudah dijaga. 

Segera kami tanam barisan empat pokok bunga jasmine dan diselang-selangi dengan batu-batu sungai yang disusun membentuk segitiga. Dahulu kami tak berani nak menyusun batu-batu sungai di Taman Syifa ini. Anak-anak masih belum mengerti lagi, takut dibalingnya batu ke rumah jiran sebelah atau terkena cermin kereta, lagi parah dibuatnya. Tapi, bila dilihat pada barisan batu-batu sungai yang telah ditanam di Taman Syafi, kami yakin anak-anak tak akan buat begitu. Hanya sekadar mereka menyelerakkan batu-batu itu akibat sering dipijak-pijak. Kami juga turut membeli pokok pasuan Dracena Marginata Tricolor yang sangat cantik tegak berdiri. Pokoknya yang tajam bewarna-warni membuatkan landskap di Taman Syifa bertambah berseri-seri.

Itu belum lagi kami menyimpan hasrat membeli pokok pasuan Dracaena Draco yang sering dihias di dalam pasu hitam berkilat di hotel lima bintang. Memang highclass bila dah ada pokok ini nanti. Yayah siap puji kata landskap yang mama hias, cantik. Mama kata, kalau begitu lepas ni nak mohon tukar jabatan la, nak ke Jabatan Landskap. Boleh asah skill menanam bunga dan bina landskap.

No comments:

Post a Comment