Friday 25 May 2012

Landskap Titik Peluh Kami – Part 2

Taman Syifa kini berubah wajah. Totally difference! (Baca ini Part1). Pokok Coleus tiada lagi di taman ini. Masa beli dulu, lupa pulak nak google pasal Coleus ini. Rupa-rupanya ia pokok semusim yang hanya bertahan selama tiga bulan sahaja dan tidak tahan lasak. Patut la pun, harganya murah.

Coleus sememangnya species yang anggun ditanam di dalam pasu atau dalam satu barisan memanjang untuk hiasan tepi rumah. Rupa-rupanya tanpa disedari, ada juga jiran-jiran di Panorama Alam Tropika ini yang tertarik hati melihat sembilan barisan pokok Coleus yang subur mewarna di Taman Syifa. Begitu menyerlah gabungan warna merah dan kuning kehijauannya. Bila petang-petang hujung minggu kami bawa anak-anak bersiar-siar di sekitar taman perumahan dan berkesempatan berkenalan dengan jiran-jiran baru. Di sapa jiran 'Rumah nombor berapa? Ooh, rumah yang ada pokok ati-ati tu ya? Cantik dan subur mekar la pokok tu. Geram saya tengok!, kata mereka. Tengok  la siapa yang tanam... 

Pokok Coleus ini memang mekar dan cepat mengeluarkan bunga. Selepas mengeluarkan bunga kecil dalam satu jambak adalah disyorkan dahan bunganya dipangkas bagi menggalakkan pertumbuhan daun baru.  Setelah berbunga, proses mengeluarkan daun muda berhenti yang lazimnya tidak lagi menampakkan serinya. Ia memerlukan cahaya penuh, tanah peroi, keperluan air sederhana tetapi tidak tahan kemarau.

Oleh kerana pokok ini tidak tahan lasak, maka mama dan yayah bercadang untuk menukar pokok Coleus dengan pokok yang baru. Agak-agaknya pokok apa yang berkenan di hati ya?... Jom kita GOOGLE.

No comments:

Post a Comment