Wednesday 14 March 2012

Tak perlu berebut-rebut!


Lebih kurang satu jam perjalanan dari rumah kami ke rumah atok. Biasanya jalan sesak di hadapan Pasar Borang Selayang menghala ke Bulatan MRR2. Pukul 8.00 pagi anak-anak akan menonton Adik dan Al-Quran di TV9. Belajar mengaji bersama Ustaz Zamri, Dato Dr. Abu Hassan Din Al-Hafiz dan kawan-kawan di TV. Kini, Rizqin sudah mula belajar mengaji. Sebelum tidur dia ambil air sembahyang, bersila, bersongkok dan buka muqaddam.  Tapi bila mengaji dilagukannya 99 nama-nama Allah Ya Quddus, Ya Salam, Ya Mukmin, Ya Muhaimin. Diulang-ulangnya. Syifa duduk berdepan. Siap pakai tudung. Ustaz Rizqin dan Ustazah Syifa. Pandai tak? Pandai, anak mama memang pandai!

Habis belajar mengaji, alih ke saluran Astro Ceria 611. Tengok Kampung Boy dan cerita seterusnya. Kalau tak tengok TV, siaran kartun jangan ditukar . Biar terpasang je TV tu, suara je dengar. Tak bagi chance langsung atok dan opah tengok TV. Jarum pendek angka dua, jarum panjang angka enam kartun wonderpet tidak pernah dilupa. Memang anak-anak akan ingatkan atok dan opahnya. Tapi kalau hujan macam mana? Siaran tergendala. Ohhh…hujan tak de siaran. Kilat. Nanti meletup TV nanti. Mujur mereka faham. Kalau dulu ada channel 618, dapat la tengok baby TV yang dulunya free, kini berbayar pula. Nak tengok kartun lain, maaf la ya. Aunty Ja tak langgan.

Tapi di rumah kami, yayah sediakan set home theater lengkap dengan Astro b.yond PVR. PVR bermaksud Personal Video Recorder. Bunyi macam boleh menonton video. Ya! Itulah keistimewaan Astro b.yond PVR, Kebolehan untuk Record, Play, Rewind dan Pause. Sama macam tengok video. Yang membezakannya, nak tengok video kena beli cd, yang ni kena subcsribe beli Astro. Yayah kan seorang yang up-to-date. Amat gemarkan system audio, digital dan kecanggihan. Salah satu impian kami untuk menjadikan rumah kami ‘smart home’. Hebatkan!

Dengan PVR, kami boleh record (rakam) apa-apa rancangan yang kami minati. Ada pilihan untuk record sambil tonton atau record sambil tonton rancangan lain. Senang! Sebab tu sekarang dengan Astro b.yond PVR, takde berebut-rebut remote lagi, semua menjadi mudah! Yang best, kami boleh record rancangan yang belum ditayangkan. Contoh nak tengok Kuruvi, tapi waktu tu kami tiada di rumah, jadi record rancangan tu dan tontonlah semasa kami free nanti. Dah setengah jam tengok, Eh best pulak cerita ni. Tekan record. Ia akan record dari mula. Sangat mudahkan! Kalau di office yayah akan records rancangan menerusi internet. Bertambah-tambah la… mudah! 

Lagi best, kebolehan untuk (Play) rancangan yang dirakamkan. Boleh play bila-bila masa sahaja. Kita boleh play rancangan yang kita minat sambil record rancangan lain dalam masa yang sama. Bestnya!

Sama macam tengok video, ada part yang tak best, kita boleh rewind atau fastforward sahaja. Haaa, tengok Kuruvi kini lebih pendek masanya. Mana tak pendek, masa iklan, terus cepatkan. Masa berjoget-joget, lajukan. Nak ulang tayang banyak kali, ulang la. Contohnya, Tom and Jerry naik tangga, bila rewind dia turun tangga, bila fastforward dia naik tangga. Naik dan turun. Kelakar. Rizqin siap cakap. Yes, yes! Maksudnya rewind mama, rewind. Best kan!. 

Tekan pause bila kita rasa nak rehat. Nak berlari ke dapur tutup api. Tekan pause. Nak ke bilik air ke, tekan pause. Nak lari capai handphone. Tekan pause. Mudahnya. 

Bayangkan, berpuluh-puluh cerita animasi Upin dan Ipin telah mama rekodkan. Sebut je tajuk apa. Pilih cerita mana yang nak tonton, klik. Pisang dan Cengkerang, Bila Besar Nanti, Istimewa Hari Ibu, Kembara ke pulau harta karun, Kisah dua malam, Gosok jangan tak gosok, Basikal baru, Air kolah air laut, Ramadhan kembali lagi, Rasa sayang, Kenangan manis, Lama tapi berharga, Metrobot bergabung, Cerita kami, Seronoknya membaca, Menjelang syawal, Kisah raja pemburu, Jari jemari Salleh, Upin Ipin dan Apin, Jejak Rembo, Ambil galah tolong tunjukkan, Anak harimau dan macam-macam lagi. Sampai bising yayah sebab storage dah mengecil, hours dah kurang. Biasala, yayah pun nak sama merekod juga. Kaki box office filem tamil. Bila anak-anak dah tidur, berpeluanglah kami menonton TV berdua menonton rancangan yang kami recordkan. Layan filem tamil la jawabnya.

No comments:

Post a Comment