Monday 12 March 2012

Sepanjang perjalanan kami...

Sepanjang perjalanan pergi bekerja atau pulang ke rumah, anak-anak begitu excited melihat kenderaan di jalan raya. Kalau bunyi ni..no..ni..no, dicarinya ambulance. Kedepan ke belakang. Kalau kat rumah atok, cepat-cepat lari ke tingkap. Oh, bukan kat sini. Kat pintu la. Apa lagi lari ke pintu pulak. Takut-takut terlepas bunyi ambulance. Sepanjang masa ada je ambulance lalu di Batu Muda.

Bila nampak lori trailer lagi la uuuu.. panjangnya. Ada lampu. Banyak nya tayar. Sama macam Rizqin punya.Uiii cantiknya. Kalau nampak bangunan dalam pembinaan pulak, wah, kren!. Dia angkat, dia angkat!. Kren tu angkat batu la. Sama tak, sama tak mama? Sama macam Rizqin punya. Syifa pun sama, kren! kren!. Jika kren yang biasa dilihatnya tiada, dia akan kata oooo, dia cuti. Syifa akan ikut perbuatan abangnya. Apa abang dia buat, semua dia akan ikut. Tiru seratus peratus.

Sepanjang perjalanan anak-anak banyak belajar. Mereka kenal stesyen minyak. Minyak Shell, Petronas, Caltex, BHP, ESSO, Mobil. Kenal KFC, Mc Donald. Mungkin dari logo dan penggunaan warna yang berbeza-beza. Kiri dan kanan dipenuhi dengan pasar raya, TESCO, kubur dan kedai-kedai baru dibuka di pekan Rawang, bas sekolah yang berderet di depan sekolah, kebun sayur, orang tadah air bukit, hutan, dem dan macam-macam lagi. Di dem Ulu Yam, Rizqin siap buat aksi umpama pegang remote control. mmmm tit.tit,...katanya control mama, control. Nanti yayah beli. Esok yayah beli. Minta beli kapal la tu. Jika nampak masjid, Syifa akan angkat takbir, Allahuakbar. Sembahyang. Bijak, bijak!

Adakalanya, terlihat lembu sesat dari kawanannya. Berterabur tahi lembu atas jalan. Si yayah terpaksa la mengelak dari tayar terpijak tahi lembu. Kami anak-beranak bergoyang ke kiri ke kanan. Lucu! Berhenti kejap. Tengok lembu berak. Ketawa terkekek-kekek si anak bila tengok lembu. Sedih bila tengok lembu sesat. Sian dia. Mana mama dia? mana yayah dia? Dia sesat. 

Mereka nampak moon dimalam hari sampai la disubuh yang hening. Moon yang sentiasa mengikut mereka sepanjang perjalanan dari rumah kami ke rumah atok. Kami keluar dipagi hari dan pulang dimalam hari. Kadang-kadang lepas hujan, muncul rainbow pelbagai warna. Sungguh menarik perjalanan kami. Walaupun hari-hari melalui jalan yang sama dan berdepan dengan kesibukan jalan raya. Anak-anak belajar banyak perkara.

No comments:

Post a Comment